Welkom bezoeker. [ Inloggen ] [ Tekstgrootte A A A | Weergave: Presentatie / Normaal ]
[ Portaal ] [ Sitemap ] [ Zoeken ]

AHMAS

> ahmas > a. communicatie > hoofdpagina 
  • Content
  • VETO

A. Communicatie

  • A. Communicatieleer
  • B. Methode
  • C. Communicator
  • D. Ervaringsdesk.
  • E. Studiemodules
  • A. Communicatieleer
    • 1. Uitgangspunten
    • 1.1 Belangen
    • 1.2 Context
    • 1.2.1 Contextuele kennis
    • 1.2.2 Pers.waarden
    • 1.3 Cultuur
    • 1.4 Perspectief
    • 1.5 Positie
    • 1.6 Succescriteria
    • 1.7 Wederkerigheid
    • 1.8 Interactiviteit
    • 1.9 Randvoorwaarden
    • 2. Ordenen
    • 2.1 Begrippen
    • 2.1.1 Info.uitwisseling
    • 2.1.1.1 Comm.soorten
    • 2.1.1.1.1 Symb.info V
    • 2.1.1.1.2 Woorden V E T O
    • 2.1.1.1.3 Paradoxale C.
    • 2.1.1.2 Niveaus V E T O
    • 2.1.1.3 Comm.stijlen
    • 2.1.1.3.1 Rol
    • 2.1.1.3.2 Hierarch.lijn
    • 2.1.1.3.3 Int.organisatie
    • 2.1.1.3.4 Team
    • 2.1.1.4 Handelen
    • 2.1.2 Kwaliteiten
    • 2.1.2.1 Functionaliteit
    • 2.1.3 Kwantiteit
    • 2.1.3.1 Intensiteit
    • 2.1.4 Doelen V E T O
    • 2.1.4.1 Zakelijk V E T O
    • 2.1.4.2 Expressie V E T O
    • 2.1.4.3 Appeleren V E T O
    • 2.1.4.4 Relaties
    • 2.1.4.5 Poezie
    • 2.1.4.6 Communicatie
    • 2.1.4.6 Metacom.doelen
    • 2.1.5 Kaders
    • 2.1.6 Posities
    • 2.1.7 Medium V E T O
    • 2.1.8 Com.voorwaarden
    • 2.2 Modellen
    • 2.3 Theorieen
    • 2.3.1 Interactietheorie
    • 3. Levensloop
    • 3.1.1.2.3.5 Vervolg
    • 4. Historie
    • 4.1 Grondslagen
    • 4.1 Tijdsbeelden
    • 4.1.1 50-60
    • 4.1.2 70-80
    • 4.1.3 1990-2000
    • 4.1.4 21th century
    • 4.1.5 Medical education
    • 4.1.5.1 Knowledge cent.
    • 4.1.5.2 Problem based
    • 4.1.5.3 Postgrade
    • 4.1.5.4 Competency
    • 4.1.5.5 Educ. changes
    • 4.2 Wouda (2014)
    • 5. Contrasteren
    • 5.1 Doktersperspectief
    • 5.2 Patientperspectief
    • 5.4.3 Motivatie
    • 6. Bronnen
    • Inleiding V E T O
  • B. Methode
    • 1. Denkwijze
    • 2. Modelleringswijze
    • 2.2.1 VPRO-model
    • 2.2.2 Interview-model
    • 2.2.3 RULO-model
    • 2.2.4 SDM-model
    • 2.2.5 Dialoog-model
    • 2.2.6 Discussie-model
    • 3. Werkwijze
    • 3.1 Werkvormen
    • 3.1.1 Consultatie
    • 3.1.1.1 Anamnese V E
    • 3.1.1.2 Voorlichten V E T O
    • 3.1.1.2.1 Informeren V E T O
    • 3.1.1.2.1.1 Zelfredzaam
    • 3.1.1.2.1.2 Structureren
    • 3.1.1.2.1.3 Overdrachtscrit.
    • 3.1.1.2.1.3.1.1 VPRO-M.
    • 3.1.1.2.1.4 Uitvoeringsverm.
    • 3.1.1.2.2 Steunen V E T O
    • 3.1.1.2.2.1 Emotionaliteit E T
    • 3.1.1.2.2.1.1 Waar E T
    • 3.1.1.2.2.1.2 Herbeleving E T
    • 3.1.1.2.2.1.3 Kortzichtig E T
    • 3.1.1.2.2.2 Meewerken
    • 3.1.1.2.2.2.1.5 Ongepast
    • 3.1.1.2.2.3 Herkenning V E T
    • 3.1.1.2.2.3.1 Eigen emo E T
    • 3.1.1.2.2.4 Neutraliseren E T
    • 3.1.1.2.3 Casus
    • 3.1.1.2.3 Slecht-nieuws V E T O
    • 3.1.1.2.3.1 Zelfredzaam
    • 3.1.1.2.3.2 Neutraliseren
    • 3.1.1.2.3.2.1 Kort V E T O
    • 3.1.1.2.3.2.1 Voorbereiding
    • 3.1.1.2.3.2.3 Verwerking V E T O
    • 3.1.1.2.3.2.4 Houvast V E T O
    • 3.1.1.2.3.2.5 Vervolg V E T O
    • 3.1.1.2.3.3 Verwerkingscriteria
    • 3.1.1.2.3.4 Uitvoeringsv.
    • 3.1.1.2.3.6 Zelfzorg
    • 3.1.1.2.4 Adviseren V E T O
    • 3.1.1.2.5 Compliance V
    • 3.1.1.2.6 Instrueren V E T O
    • 3.1.1.2.7 Counseling V E T O
    • 3.1.1.2.7.1.Ratio V E T O
    • 3.1.1.2.7.2 Begeleiden
    • 3.1.1.2.7.2.1 Duidelijk V E T O
    • 3.1.1.2.7.2.2 Stimuleren V E T O
    • 3.1.1.2.7.2.3 Toelichten V E T O
    • 3.1.1.2.7.2.4 Persoonlijk V E T O
    • 3.1.1.2.7.3 Twee-K. V E T O
    • 3.1.1.2.8 Dienstverlening V E T O
    • 3.1.1.2.8.1 Empoweren V E T O
    • 3.1.1.3 Overleggen
    • 3.1.1.3.1 De ander V E T O
    • 3.1.1.3.2 Uw standpunt V E T O
    • 3.1.1.3.3 Samenwerken V E T O
    • 3.1.1.4 Voorwaarden V E T O
    • 3.1.1.4.1 Zelfwerkzaam V E T O
    • 3.1.1.4.2 Maatwerk V E T O
    • 3.1.1.4.3 Cultuur V E T O
    • 3.1.1.4.3.1 The medium
    • 3.1.1.4.3.2 Sociale druk
    • 3.1.1.4.4 Logistiek V E T O
    • 3.1.1.4.4.1 Ruimtes V E T O
    • 3.1.1.4.4.2 Direct V E T O
    • 3.1.1.4.4.3 Indirect V E T O
    • 3.1.1.5 Continuiteit
    • 3.1.2 Vergaderen V
    • 3.1.2.1 Groepen
    • 3.1.2.1.1 Taakfunctie
    • 3.1.2.1.2 Werkklimaat
    • 3.1.2.1.3 Problemen
    • 3.1.2.1.3.1 Miscomm.
    • 3.1.2.1.3.2 Patronen
    • 3.1.2.1.4 Verenigen
    • 3.1.2.1.5 Richten
    • 3.1.2.1.6 Mobiliseren
    • 3.1.2.1.7 MDO
    • 3.1.2.2 Groepsrollen
    • 3.1.2.2.1 Taakrol
    • 3.1.2.2.2 Procesrol
    • 3.1.2.2.3 Disfunct.rol
    • 3.1.2.2.3.1.1.2 Layout
    • 3.1.2.2.3.1.7.1 Niveau
    • 3.1.2.2.4 Balans
    • 3.1.2.3 Voorzitter
    • 3.1.2.3.1 Voorbereiding
    • 3.1.2.3.1.1 Agenda
    • 3.1.2.3.1.1.1 Doelen
    • 3.1.2.3.2 Structureren
    • 3.1.2.3.3 Begeleiden
    • 3.1.2.3.4 Samenwerking
    • 3.1.2.3.4.1 Stimuleren
    • 3.1.2.3.5 Positie
    • 3.1.2.3.6 Uitstraling
    • 3.1.2.3.7 Ingrijpen
    • 3.1.2.4 Notulist
    • 3.1.2.4.1 Fouten
    • 3.1.2.4.2 Faciliteren
    • 3.1.2.5 Structureren
    • 3.1.2.6 Problemen
    • 3.1.2.6.1 Voorwaarden
    • 3.1.2.6.2 Emoties
    • 3.1.2.6.3 Miscomm.
    • 3.1.2.6.4 Technieken
    • 3.1.2.6.5 Vergadertijger V
    • 3.1.2.7 Tips
    • 3.1.3 Feedback V E T O
    • 3.1.3.1 Feedback krijgen E
    • 3.1.3.2 Feedback geven V E
    • 3.1.3.3 Verstoringen E
    • 3.1.3.3.1 Oorzaken
    • 3.1.3.4 Kritiek V E
    • 3.1.3.4.1 Fouten
    • 3.1.3.4.1 Leerzaam E
    • 3.1.3.4.1.1 Pro-actief E
    • 3.1.3.4.1.1.1 Initiatief
    • 3.1.3.4.1.1.2 Reactief
    • 3.1.3.4.1.3 Amoreel
    • 3.1.3.4.2 Kritiek krijgen E
    • 3.1.3.4.2.1 Weigeren
    • 3.1.3.4.3 Kritiek geven
    • 3.1.3.4.4 Niveaus
    • 3.1.3.5 Oefenen
    • 3.1.3.6 Feedforward
    • 3.1.4 Conflicthantering V E
    • 3.1.4.2 Strikte aanpak
    • 3.1.4.2.1 Basisposities
    • 3.1.4.2.1.1 Opgeven
    • 3.1.4.2.1.2 Opleggen
    • 3.1.4.2.1.3 Toegeven
    • 3.1.4.2.2 Onbegrip
    • 3.1.4.2.3 Slecht-nieuws
    • 3.1.4.3 Doseren
    • 3.1.4.4. Ik-vorm
    • 3.1.4.5 Op niveau
    • 3.1.4.6 Diagnostiek
    • 3.1.4.7 Greep houden
    • 3.1.5 Dialoog
    • 3.1.5.1 Wederkerigheid
    • 3.1.5.2 Onbevooroord.
    • 3.1.5.3 Vragen
    • 3.1.6 Discussieren
    • 3.1.7 Presenteren
    • 3.1.7.1 Overtuigingsk.
    • 3.1.7.1.1 Bouwstenen
    • 3.1.7.1.2 Logica
    • 3.1.7.1.3 Fouten
    • 3.1.7.1.4 Sympathie
    • 3.1.7.1.4.1 Duidelijkheid
    • 3.1.7.1.4.2 Belonen
    • 3.1.7.1.4.3 Twee kanten
    • 3.1.7.1.4.4 Humor
    • 3.1.7.1.4.5 Angst
    • 3.1.7.1.4.6 Geloofwaardig
    • 3.1.7.1.4.7 Anderen
    • 3.1.7.1.4.8 Rolmodel
    • 3.1.7.2 Verhaal
    • 3.1.7.2.1 Spreekstijl
    • 3.1.7.2.2 Stemgebruik
    • 3.1.7.2.3 Oogcontact
    • 3.1.7.2.4 Houding
    • 3.1.7.2.5 Uiterlijk
    • 3.1.7.2.6 Voorbereiding
    • 3.1.7.3 Publiek
    • 3.1.7.3.1 Aandachtspunten
    • 3.1.7.3.2 Praktisch
    • 3.1.7.3.3 Doelgroep
    • 3.1.7.4 Voorbeelden
    • 3.1.7.6 Casus
    • 3.1.8 Gezamenlijk besluiten
    • 3.1.8.1 Verhelderen
    • 3.1.8.2 Beoordelingscriteria
    • 3.1.8.3 Brainstormen
    • 3.1.8.4 Beoordelen
    • 3.1.8.5 Begeleiden
    • 3.1.8.6 Anticiperen
    • 3.1.8.7 Evaluatie
    • 3.1.9 Onderhandelen
    • 3.1.9.1 Strategisch
    • 3.1.9.1.1 Ik-vorm E
    • 3.1.9.1.2 Redelijk
    • 3.1.9.1.3 Constructief
    • 3.1.9.1.4 Tips en trucs
    • 3.1.9.2 Verleiden
    • 3.1.9.3 Rondes
    • 3.2 Gespreksvaardigheden
    • 3.2.1 Luistervaardigheden
    • 3.2.1.1 Actief luisteren
    • 3.2.1.2 Explorerend luisteren
    • 3.2.1.3 Steunend luisteren
    • 3.2.1.4 Sturend luisteren
    • 3.2.2 Vertelvaardigheden
    • 3.2.2.1 Motiveren
    • 3.2.2.2. Structuur
    • 3.2.2.2.1 Kernen
    • 3.2.2.2.2 Paragraferen
    • 3.2.2.3 Formulering
    • 3.2.2.4 Narratief
    • 3.2.2.4.1 Zes P's
    • 3.2.2.5 Retoriek
    • 3.2.2.6 Doseren
    • 3.2.2.7 Timing
    • 3.2.2.8 Psychologie
    • 3.2.3 Structurerende vaardigheden
    • 3.3 Gesprekstechnieken
    • 3.3.01 Aandacht geven
    • 3.3.02 Aanmoedigen
    • 3.3.03 Agenderen
    • 3.3.04 Concretiseren
    • 3.3.05 Gevoelsreflectie
    • 3.3.06 Hardop denken
    • 3.3.07 Metacommunicatie
    • 3.3.08 Mimiek
    • 3.3.09 Oogcontact
    • 3.3.10 Parafraseren
    • 3.3.11 Ruimte bieden
    • 3.3.12 Samenvatten
    • 3.3.13 Stiltes hanteren
    • 3.3.14 Uiterlijk
    • 3.3.15 Verbaal volgen
    • 3.3.16 Vragen stellen
    • 3.3.16.1 Open vragen
    • 3.3.16.2 Gesloten vragen
    • 3.3.16.3 Doorvragen
    • 3.3.16.4 Kwaliteit
    • 3.3.16.4.1 Journalistiek
    • 4. Beheerwijze
    • 4.1 Structureren V E T O
    • 4.1.1 Introductie
    • 4.1.2 Kernen
    • 4.1.3 Paragraaf
    • 4.1.4 Afronding V E
    • 5. Ondersteuningswijze
    • 5.1 AV-middelen
    • 5.2 Beelden
    • 5.3 Checklist (inhoud)
    • 5.4 Checklist (betoog)
    • 5.5 Checklist (vorm)
    • 5.6 Tips
    • Inleiding methode V E T O
    • x.2.4.1 Overlegstructuur
    • x.2.7.7 Hulpmiddelen
    • x.3.1.1.2.1.4 Hulpmiddelen V E T O
    • x.3.1.1.2.1.4.1 Juistheid
    • x.3.1.1.2.1.4.2 Steun ervaren
    • x.3.1.1.2.1.4.3 Informatiedrager
  • C. Communicator
    • 1. Strategisch geheel
    • 1.1 Comm.missie
    • 1.2 Comm.visie
    • 1.3 Comm.strategie
    • 1.3.1 Reputatie
    • 1.3.1.1 Motivatoren
    • 1.3.1.2 Demotivatoren
    • 1.4 Comm.plannen
    • 1.5 Com.actie
    • 2. Niveau
    • 3. Nevenrollen
    • 4. Ken uzelf
    • 5. Domein
    • 5.1 Doet (arts)
    • 6. Systemische aanpak
    • Inleiding communicator V E T O
  • D. Ervaringsdesk.
    • 1. Mindmap
    • 1.1 Kennisintegratie & -differentiatie
    • 2. Contrasterende voorbeelden
    • 2.1 Arts-patientperspectief
    • 3. T.H.M.
    • 4. Anderen V
    • 4.1 Dag Chronisch Zieken
    • 4.1.1 Wat gaat goed?
    • 4.1.3 Suggesties
    • 4.1.4 Thema's
    • 4.2 Kinderartsen
    • 4.3 Samenwerkingsperikelen
    • 4.3.1 Omgaan met emoties
    • 4.3.1.1 Tips inzake emoties
    • 4.3.1.2 Tips inzake Regie & Grenzen
    • 4.4 Zoeken naar substandaard factoren
    • 4.5 SN op de werkvloer V
    • Inleiding V
  • E. Studiemodules
    • 1. Sluiproutes
    • 1.1 Onderwerpen
    • 1.1.01 Bemiddelen
    • 1.1.02 Delegatiegesprek
    • 1.1.03 Feedback geven
    • 1.1.04 Feedback krijgen
    • 1.1.05 Functioneren
    • 1.1.06 Onderhandelen
    • 1.1.07 Presenteren
    • 1.1.08 Slecht-nieuws
    • 1.1.09 Smalltalk
    • 1.1.10 Uitleggen
    • 1.1.11 Vergaderen
    • 1.2 Oefenvragen
    • 2. Snelwegen
    • 2.2.6.1 Toelichting AHMAS-fractaalmodel
    • 3. Leerroutes
    • 3.01 Conflicthantering
    • 3.02 Counselen V
    • 3.03. Emo. steunen
    • 3.04 Feedback
    • 3.05 Informeren
    • 3.06 Inl. communicatieleer
    • 3.07. Inl. consultV.
    • 3.08 Inl. GespreksV.
    • 3.09 Klachten
    • 3.10 Slecht-nieuws
    • 4. Leerlijn
    • 4.1 C&S
    • 4.2 Health Couns.
    • 5. Didactische vragen
    • 6. Personal academy
    • AA. Aanpassen persoonlijk leerplan
    • AA. feedback programmamakers
    • AA. Inleiding:
    • AA. Mod.
    • AA. Sj. Cursus
    • AA. Sj. Doelstellingen
    • AA. Sj. Doelstellingen
    • AA. Sj. Inhoudelijke leerstof
    • AA. Sj. Tussentoets 1 V T
    • Aandacht geven
    • Aandacht voor de mening van de ander
    • Aanpassen pers.leerplan (communicatieleer)
    • Aanpassen pers.leerplan (conflicthantering)
    • Aanpassen pers.leerplan (consultvaardigheden)
    • Aanpassen pers.leerplan (counselen)
    • Aanpassen pers.leerplan (emot.steunen)
    • Aanpassen pers.leerplan (feedback)
    • Aanpassen pers.leerplan (gespreksvaardigheden)
    • Aanpassen pers.leerplan (informeren)
    • Aanpassen pers.leerplan (omgaan met kritiek & klachten)
    • Aanpassen pers.leerplan (slecht nieuws gesprek)
    • Aanpassen pers.leerplan (voorlichting & begeleiding)
    • Actief luisteren
    • Adviseren
    • Agenderen
    • AIOS: achtergrondinfo C&S
    • AIOS: C & S
    • AIOS: printversie syllabus
    • Alg.Module
    • Andere aanpak kritiek
    • Antwoorden bij Casus (communicatieleer)
    • Begrip voor onbegrip
    • Benoemen van emoties
    • Bestuderen
    • Bevattingsvermogen
    • Bodem van eerdere ervaringen
    • C&S-cursus (ELO)
    • C&S-cursus (ELO)
    • C&S; doelstelling
    • Casus (communicatieleer) V
    • Casus (conflicthantering)
    • Casus (consultvaardigheden) V
    • Casus (counselen) V
    • Casus (emot. steunen)
    • Casus (feedback)
    • Casus (gespreksvaardigheden) V
    • Casus (informeren)
    • Casus (omgaan met kritiek & klachten)
    • Casus (slecht nieuws)
    • Casus (voorlichting & begeleiding)
    • Casus 1: 35 jaar, wat nu?
    • Casus 2: een cadeautje
    • Casus 3: een roze wolk
    • Checklist GC
    • Communicatie
    • Communicatie als professioneel hulpmiddel V
    • Conflict hanteren
    • Context
    • Definitie en belang V
    • Definitie en belang communicatieleer
    • Definitie, belang en functies van communicatie
    • Diagnostiek in conflicten
    • Doseren en herhalen
    • Eigen mening (kort) verwoorden
    • Eindtoets (communicatieleer) V T
    • Eindtoets (conflicthantering)
    • Eindtoets (consultvaardigheden)
    • Eindtoets (counselen) V T
    • Eindtoets (emot.steunen) V
    • Eindtoets (feedback)
    • Eindtoets (gespreksvaardigheden)
    • Eindtoets (informeren)
    • Eindtoets (omgaan met kritiek & klachten)
    • Eindtoets (slecht nieuws gesprek)
    • Eindtoets (voorlichting & begeleiding)
    • Emoties
    • Emoties hanteren
    • Emoties versimpelen het oordeel
    • Emoties werken blikvernauwend
    • Emoties worden herbeleefd
    • Emoties zijn kortzichtig
    • Emoties zijn realiteit
    • Empowerment
    • Entreetoets (communicatieleer) V T
    • Entreetoets (conflicthantering)
    • Entreetoets (consultvaardigheden) V T
    • Entreetoets (counselen) V T
    • Entreetoets (emot. steunen) V
    • Entreetoets (feedback)
    • Entreetoets (gespreksvaardigheden) V T
    • Entreetoets (informeren)
    • Entreetoets (omgaan met kritiek & klachten)
    • Entreetoets (slecht nieuws)
    • Entreetoets (voorlichting & begeleiding)
    • Evaluatie
    • Evaluatie
    • Evaluatie werkwijze
    • Fase 1: Het slechte nieuws meedelen
    • Fase 2: Helpen bij het verwerken
    • Fase 3: Houvast bieden
    • Fase 4: Het vervolg bespreken en het gesprek beëindigen
    • Fase 4: Vervolg bespeken en het gesprek beeindigen
    • Feedback
    • Feedback
    • Feedback
    • Feedback
    • Feedback
    • Feedback
    • Feedback (consultvaardigheden)
    • Feedback (counselen)
    • Feedback aan docent
    • Feedback aan docent
    • Feedback geven E T
    • Feedback geven
    • Feedback krijgen
    • Ga adequaat om met kritiek
    • Gesprek met de klager
    • Gesprek met de klager
    • Gespreksonderwerpen V
    • Greep houden op het gesprek
    • GT: Aandacht geven V
    • GT: Concretiseren V
    • GT: Doorvragen V
    • GT: Gesloten vragen V
    • GT: Gevoelsreflectie V
    • GT: Metacommunicatie V
    • GT: Non-verbale aanmoedigingen V
    • GT: omstandigheden optimaliseren
    • GT: omstandigheden optimaliseren
    • GT: Oogcontact en gelaatsuitdrukking V
    • GT: Ruimte bieden V
    • GT: Samenvatten V
    • GT: verbaal volgen V
    • GT: vragen stellen V
    • GV: Explorerend luisteren V
    • GV: Inleiding V
    • GV: Luistervaardigheden V
    • GV: Steunend luisteren V
    • Herkennen van emoties
    • Hints bij casus
    • Hints bij casus (gespreksvaardigheden)
    • Houding en beweging gebruiken
    • Houding en beweging gebruiken
    • Implementatie, evaluatie en verslaglegging V
    • Inadequate reacties op emoties
    • Informatieverwerking
    • Informeren
    • Informeren
    • Inhoud van de uitleg
    • Inhoudelijke leerstof : feedback
    • Inhoudelijke leerstof counselen
    • Inhoudelijke leerstof slecht nieuws gesprek
    • Inhoudelijke leerstof slecht nieuws gesprek
    • Inhoudelijke leerstof: Informeren
    • Inhoudelijke leerstof: conflicthantering
    • Inleiding
    • Inleiding
    • Inleiding
    • Inleiding
    • Inleiding counselen E T
    • Inleiding emoties
    • Inleiding slecht nieuws gesprek
    • Inleiding slecht nieuws gesprek
    • Instrueren
    • Klachten & Kritiek
    • Klachten & Kritiek
    • Kritiek geven
    • Kritiek op verschillende niveaus
    • Kritiek op verschillende niveaus
    • Kritiek, klachten & fouten (printversie)
    • Leerplan (communicatieleer) V E
    • Leerplan: communicatieleer
    • Metacommunicatie
    • Motiveren en overzicht bieden
    • Niet leuk, wel leerzaam
    • Niet leuk, wel leerzaam
    • Niveaus in conflicten
    • Niveaus van communicatie
    • Oefencasus
    • Omgaan met conflicten
    • Omgaan met conflicten (cursorisch)
    • Omgaan met eigen emoties
    • Omgaan met eigen emoties
    • Omgaan met kritiek & klachten
    • Omstandigheden optimaliseren
    • Omstandigheden optimaliseren
    • Onderhandel in rondes
    • Onderhandelen op niveau
    • Ontwikkelingen
    • Oogcontact
    • Oogcontact en gezichtsuitdrukking
    • Oogcontact en gezichtsuitdrukking
    • Op zoek naar het slechte nieuws
    • Open vragen
    • Opgeven
    • Opleggen
    • Oplossing startpuzzel
    • Ordenend-sturend luisteren
    • Overleggen
    • Overleggen
    • Overleggen
    • Overleggen
    • Parafraseren V
    • Parafraseren
    • Pers. leerplan (emot. steunen)
    • Pers. leerplan (feedback)
    • Pers. leerplan (gespreksvaardigheden) V
    • Pers. leerplan (informeren)
    • Pers. leerplan (omgaan met kritiek & klachten)
    • Pers. leerplan (voorlichting & begeleiding)
    • Pers.leerplan (consultvaardigheden) V
    • Pers.leerplan opstellen (conflicthantering)
    • Pers.leerplan opstellen (counselen) V
    • Pers.leerplan opstellen (Slecht nieuws)
    • Perspectief Ellen de Groot
    • Perspectief Ineke de Boer
    • Perspectief Marjan de Wit
    • Perspectief Monique Bakker
    • Perspectief patient: Marlies de Winter
    • Perspectief Saskia Molenaar
    • Praat in de ik-vorm
    • Presentatie van de uitleg
    • Printversie basisbegrippen
    • Printversie leerstof counselen
    • Printversie omgaan met conflicten
    • Printversie omgaan met emoties
    • Printversie relevantie & belang
    • Printversie slecht-nieuwsgesprek
    • Probleemverhelderen
    • Probleemverhelderen
    • Proces probleemoplossen (algemeen)
    • Referentiekaders van betrokkenen V
    • Reflectie (communicatieleer) V
    • Reflectie (conflicthantering)
    • Reflectie (counselen)
    • Reflectie (emot. steunen)
    • Reflectie (feedback)
    • Reflectie (gespreksvaardigheden)
    • Reflectie (informeren)
    • Reflectie (omgaan met kritiek & klachten)
    • Reflectie (slecht nieuws gesprek)
    • Reflectie (voorlichting & begeleiding)
    • Ruimte bieden
    • Samen zoeken naar een oplossing
    • Samen zoeken naar een oplossing
    • Samenvatten
    • Samenvatting slecht nieuws gesprek
    • Schriftelijk rapporteren
    • Schriftelijk reageren op een klacht
    • Schriftelijk reageren op een klacht
    • Slecht-nieuwsgesprek E T
    • Slecht-nieuwsgesprek
    • Spreekstijl
    • Stappenplan (communicatieleer)
    • Stappenplan (conflicthantering)
    • Stappenplan (counselen) V
    • Stappenplan (emot. steunen)
    • Stappenplan (feedback)
    • Stappenplan (gespreksvaardigheden)
    • Stappenplan (informeren)
    • Stappenplan (voorlichting & begeleiding)
    • Stappenplan Consultvaardigheden
    • Stappenplan: omgaan met kritiek & klachten
    • Stemgebruik
    • Stiltes hanteren
    • Stimuleren
    • Structuur van de uitleg
    • Symbolische informatie V
    • Toegeven
    • Twee-kolommen techniek
    • Uiterlijk
    • Uiterlijk gebruiken
    • Uiterlijk gebruiken
    • Uiterlijk gebruiken
    • Uw standpunt naar voren brengen
    • Uw standpunt naar voren brengen
    • Vakinhoudelijke fouten
    • Verbaal volgen
    • Verduidelijken
    • Verstoringen in feedback
    • Vertelvaardigheden V
    • Vier benaderingen van conflicten
    • Voorafgaand
    • Voorlichten
    • Voorlichten
    • Vormaspecten: communicatiemedia
    • Vormaspecten: congruente en paradoxale communicatie
    • Vormaspecten: niveaus van communicatie
    • Vormaspecten: verbale en nonverbale communicatie
    • Vragen stellen
    • Weerstand tegen het praten over emoties
    • Wetmatigheden van emoties
    • Wetmatigheden van emoties
    • Z-Module
    • z.Voorlichting
    • Zelfbescherming (ELO)
    • Zelfbescherming (printversie)
    • Zorgvuldig beslissen; een model