3.1.4.2.3 Slecht-nieuws
Conflicten escaleren snel als er ergens sprake was van slecht-nieuws dat men over het hoofd heeft gezien. Men dwingt elkaar dan immers tot steeds verdergaande maatregelen. Net als in een echt slecht-nieuwsgesprek hebben gesprekspartners tijd nodig om de informatie tot zich te laten doordringen. Dat vraagt dus om minder overtuigen en meer oog hebben voor de ander.
Hoe doe ik dat?
- U luistert actief naar de bezwaren van de ander. Zo krijgt u een goed beeld van die bezwaren en waarom hij of zij deze bezwaren heeft. Deze kennis kunt u later gebruiken bij het vinden van een oplossing, omdat u dan doeltreffend op zijn argumenten kan ingaan. Door actief te luisteren krijgt u tevens greep op het gespreksverloop. U wordt als het ware de voorzitter van de onderhandelingen
- U moedigt uw gesprekspartner aan om zijn bezwaren nog wat meer onder woorden te brengen door door te vragen. Bijvooorbeeld: wat steekt het meest, waar heeft u de meeste moeite mee?
- U laat uw gesprekspartner door middel van parafrases en gevoelsreflecties merken dat u zijn opvatting goed heeft gehoord en begrijpt
- U gaat in elk geval niet direct in tegen de argumenten van uw gesprekspartner (ja-maar benadering)
- U rondt de fase van actief luisteren af met een samenvatting waarin u aangeeft dat u zijn bezwaren heeft begrepen en waarom deze zo belangrijk voor hem zijn
- U vervolgt het gesprek pas als het idee heeft dat uw gesprekspartner zijn bezwaren voldoende heeft geuit
- U brengt in de volgende fase pas uw eigen standpunt naar voren. Een procedure-opmerking die aangeeft dat het nu uw beurt is, maakt deze overstap voor uw gesprekspartner duidelijk.
Meer weten? Strikte aanpak