2.3.1 Feedback krijgen

Feedback krijgen kan confronterend zijn, maar is ook een vorm van gratis advies. Doe er hoe dan ook uw voordeel mee.

Hoe doe ik dat?

  1. U luister actief naar de feedback (zie ook 3.1.1 Actief luisteren)
  2. U verdiept zich in wat goed gaat en geniet van eventuele complimenten
  3. U verheldert eventuele klachten of adviezen, vooral in termen van de emotionele betekenis en de wensen of eisen die hieruit voortkomen
  4. U vat dit alles samen en sluit af met het gemeenschappelijk belang van een oplossing of vervolg
  5. U beheerst uw eigen emoties en gaat niet in discussie of in de verdediging
  6. U ontkracht de emoties van de ander niet, maar laat merken dat u die (h)erkent 
  7. U onderscheidt erkenning van aansprakelijkheid
  8. U erkent de feedback en bied zonodig verontschuldiging aan. Geef desgewenst beknopt aanvullende informatie
  9. U formuleert de kritiek en uw eigen visie desgewenst in termen van enerzijds-anderzijds
  10. U vraagt naar een gezamenlijke (procedurele) oplossing
  11. U leert van het besprokene.