2.7.1.4.1 Duidelijkheid

Het basisprincipe van alle emoties is dat ze ontstaan in situaties die van belang zijn en die de aandacht trekken. Men kan daarom slim gebruik maken van concrete ervaringen en verwachtingen over de nabije toekomst om een emotioneel appel op zijn gehoor te doen. 
 
Hoe doe ik dat? 
  1. U zorgt voor een climax-opbouw; u begint dan met de minst aansprekende argumenten en bouwt het verhaal zo op dat het sterkste argument als laatste komt
  2. U laat uw gehoor zelf conclusies trekken, maar benoemt die af en toe ook zelf expliciet. Hierdoor wekt u de illusie dat uw gehoor een 'eigen' standpunt inneem, terwijl u die standpunten wel degelijk in uw richting dirigeert
  3. U maakt gebruik van koppelverkoop door bepaalde emotionele aspecten, bijv. plezierige emoties, te verbinden aan bepaalde delen van uw boodschap. In veel reclame-boodschappen wordt de kijkers iets begerenswaardigs voorgespiegeld dat inhoudelijk niets heeft te maken met het produkt, maar waardoor de aanschaf van het produkt wel aantrekkelijker wordt gemaakt
  4. U bouwt uw verhaal zodanig op dat de meest controversiele elementen verstopt zitten in meer aantrekkelijke boodschappen, u gebruikt de sandwitch-formule
  5. U brengt uw argumenten één voor één naar voren, te beginnen met het meest positieve argument. Als u hiervoor instemming bespeurt, presenteert u daarna pas de steeds minder positieve argumenten. U hoopt dat deze salami-tactiek de acceptatie van voorgaande argumenten er toe leidt dat ook het (latere) controversiële standpunt wordt aanvaard.