2.7.1.4.6 Geloofwaardig

De boodschap komt alleen goed over als de afzender daarvan, de presentator geloofwaardig is.
 
Hoe doe ik dat?
  1. U kent de betekenis van het oud-hollandse gezegde 'the medium is the message'
  2. U weet dat uw geloofwaardigheid als presentator voornamelijk wordt beoordeeld op grond van uw deskundigheid over het betreffende onderwerp, uw eigen geloof in het standpunt dat u naar voren brengt en uw betrouwbaarheid als onafhankelijke en kritische verteller
  3. U beseft echter ook dat de status van uw beroep of vakgebied, uw praktische ervaring en uw eigen 'status' binnen de beroepsgroep een belangrijke rol spelen
  4. U zorgt voor passende uiterlijke tekenen van status, zoals non-verbale communicatie, kleding etc. U straalt zelfvertrouwen uit door duidelijkheid en rust in uw taal- en stemgebruik, door direct oogcontact met uw luisteraar(s), door een ontspannen houding en door rustige en functionele en bewegingen
  5. U bent zeer terughoudend met het ophemelen van uw eigen deskundigheid. Dit wordt al snel beschouwt als opschepperig gedrag, maar vergroot bovendien de afstand tussen verteller en luisteraar(s). Het gevolg is dan al snel: actie = reactie!