3.3.16.4 Kwaliteit

Het stellen van vragen is de meest gebruikelijke weg om informatie te verzamelen mits die vragen van goede kwaliteit zijn. 

Hoe doe ik dat? 

  1. U maakt snel onderscheid tussen feiten en meningen m.b.v. zogenaamde journalistieke vragen
  2. U stelt korte en enkelvoudige vragen. Niet: "Voelt u zich nu wat beter of heeft u nog steeds pijn?" Wel: "Hoe is het nu met uw buikpijn?"
  3. U stelt duidelijke vragen: Niet: "Heeft u al nagedacht over de implicaties van deze prognose en de daaruit voortvloeiende therapeutische activiteiten voor uw psychosociale welbevinden?" Wel: "Hoe ziet u de invloed van deze aandoening op uw sociale leven?"
  4. U vermijdt suggestieve vragen: Niet: "U heeft dan zeker ook last van buikpijn?" Wel: "Heeft u nog andere lichamelijke klachten?"
  5. U vermijdt meerkeuze-vragen: Niet: "Is het een stekende of een kloppende pijn?"  Wel: "Kunt u de pijn omschrijven?"
  6. U vermijdt al te confronterende vragen, tenzij zo bedoeld: Niet: "Drinkt u teveel?" Wel: "Hoe is het met uw alcoholgebruik?"
  7. U bent terughoudend met 'Waarom-vragen'. In een dergelijke vraag klinkt al snel een beschuldiging door. Een minder bedreigend alternatief voor de waarom-vraag is: "Wat maakt(e) dat...?"

Meer weten? Zie Vragen stellen