4.1.3 Suggesties
- Informatieniveau en -behoefte vooraf inventariseren, bijv. patiënten thuis digitaal al een vragenlijstje laten invullen op basis waarvan het gesprek kan worden gevoerd of een patiënt wel/niet voor consult wordt uitgenodigd
- Goede voorbereiding van gesprekken op de poli, zodat men dossier kent voordat het gesprek aanvangt
- Goede inrichting infovoorziening, waarbij ook aandacht aan follow-up
- Max. benutting ICT/internet/inzicht in eigen dossier, bij voorkeur een EPD dat ook voor de patient zelf toegankelijk en begrijpelijk is
- Beschouw het ziekenhuis beiden als neutraal terrein zodat men zich beiden gast en gastheer voelt voor de ander
- Draag zorg voor een goede werkrelatie
- Als tijd te krap is gepland, zorg dan voor overdracht naar ander of vor vervolgafspraak
- Leidt artsen goed op, juist inzake communicatie
- Minder consulten, waardoor de andere consulten langer kunnen
- Gebruik E-health in kader van voorlichting.
Meer weten? Zie Dag Chronisch Zieken