Welkom bezoeker. [
Inloggen
] [ Tekstgrootte
A
A
A
| Weergave:
Presentatie
/
Normaal
]
[
Portaal
] [
Sitemap
] [
Zoeken
]
AHMAS
>
ahmas
>
a. communicatie
>
ahmas
>
b. methode
Content
VETO
A. Communicatie
A. Communicatieleer
B. Methode
Inleiding methode
1. Denkwijze
2. Modelleringswijze
2.2.1 VPRO-model
2.2.2 Interview-model
2.2.3 RULO-model
2.2.4 SDM-model
2.2.5 Dialoog-model
2.2.6 Discussie-model
3. Werkwijze
3.1 Werkvormen
3.1.1 Consultatie
3.1.1.1 Anamnese
3.1.1.2 Voorlichten
3.1.1.2.1 Informeren
3.1.1.2.1.1 Zelfredzaam
3.1.1.2.1.2 Structureren
3.1.1.2.1.3 Overdrachtscrit.
3.1.1.2.1.3.1.1 VPRO-M.
3.1.1.2.1.4 Uitvoeringsverm.
3.1.1.2.2 Steunen
3.1.1.2.2.1 Emotionaliteit
3.1.1.2.2.1.1 Waar
3.1.1.2.2.1.2 Herbeleving
3.1.1.2.2.1.3 Kortzichtig
3.1.1.2.2.2 Meewerken
3.1.1.2.2.2.1.5 Ongepast
3.1.1.2.2.3 Herkenning
3.1.1.2.2.3.1 Eigen emo
3.1.1.2.2.4 Neutraliseren
3.1.1.2.3 Casus
3.1.1.2.3 Slecht-nieuws
3.1.1.2.3.1 Zelfredzaam
3.1.1.2.3.2.1 Kort
3.1.1.2.3.2.1 Voorbereiding
3.1.1.2.3.2.3 Verwerking
3.1.1.2.3.2.4 Houvast
3.1.1.2.3.2.5 Vervolg
3.1.1.2.3.6 Zelfzorg
3.1.1.2.4 Adviseren
3.1.1.2.5 Compliance
3.1.1.2.6 Instrueren
3.1.1.2.7 Counseling
3.1.1.2.7.1.Ratio
3.1.1.2.7.2 Begeleiden
3.1.1.2.7.2.1 Duidelijk
3.1.1.2.7.2.2 Stimuleren
3.1.1.2.7.2.3 Toelichten
3.1.1.2.7.2.4 Persoonlijk
3.1.1.2.7.3 Twee-K.
3.1.1.2.8 Dienstverlening
3.1.1.2.8.1 Empoweren
3.1.1.3 Overleggen
3.1.1.3.1 De ander
3.1.1.3.2 Uw standpunt
3.1.1.3.3 Samenwerken
3.1.1.4 Voorwaarden
3.1.1.4.1 Zelfwerkzaam
3.1.1.4.2 Maatwerk
3.1.1.4.3 Cultuur
3.1.1.4.3.1 The medium
3.1.1.4.3.2 Sociale druk
3.1.1.4.4 Logistiek
3.1.1.4.4.1 Ruimtes
3.1.1.4.4.2 Direct
3.1.1.4.4.3 Indirect
3.1.1.5 Continuiteit
3.1.2 Vergaderen
3.1.2.1 Groepen
3.1.2.1.1 Taakfunctie
3.1.2.1.2 Werkklimaat
3.1.2.1.3 Problemen
3.1.2.1.3.1 Miscomm.
3.1.2.1.3.2 Patronen
3.1.2.1.4 Verenigen
3.1.2.1.5 Richten
3.1.2.1.6 Mobiliseren
3.1.2.1.7 MDO
3.1.2.2 Groepsrollen
3.1.2.2.1 Taakrol
3.1.2.2.2 Procesrol
3.1.2.2.3 Disfunct.rol
3.1.2.2.3.1.1.2 Layout
3.1.2.2.3.1.7.1 Niveau
3.1.2.2.4 Balans
3.1.2.3 Voorzitter
3.1.2.3.1 Voorbereiding
3.1.2.3.1.1 Agenda
3.1.2.3.1.1.1 Doelen
3.1.2.3.2 Structureren
3.1.2.3.3 Begeleiden
3.1.2.3.4 Samenwerking
3.1.2.3.4.1 Stimuleren
3.1.2.3.5 Positie
3.1.2.3.6 Uitstraling
3.1.2.3.7 Ingrijpen
3.1.2.4 Notulist
3.1.2.4.1 Fouten
3.1.2.4.2 Faciliteren
3.1.2.5 Structureren
3.1.2.6 Problemen
3.1.2.6.1 Voorwaarden
3.1.2.6.2 Emoties
3.1.2.6.3 Miscomm.
3.1.2.6.4 Technieken
3.1.2.6.5 Vergadertijger
3.1.2.7 Tips
3.1.3 Feedback
3.1.3.1 Feedback krijgen
3.1.3.2 Feedback geven
3.1.3.3 Verstoringen
3.1.3.3.1 Oorzaken
3.1.3.4 Kritiek
3.1.3.4.1 Fouten
3.1.3.4.1 Leerzaam
3.1.3.4.1.1 Pro-actief
3.1.3.4.1.1.1 Initiatief
3.1.3.4.1.1.2 Reactief
3.1.3.4.1.3 Amoreel
3.1.3.4.2 Kritiek krijgen
3.1.3.4.2.1 Weigeren
3.1.3.4.3 Kritiek geven
3.1.3.4.4 Niveaus
3.1.3.5 Oefenen
3.1.3.6 Feedforward
3.1.4 Conflicthantering
3.1.4.2 Strikte aanpak
3.1.4.2.1 Basisposities
3.1.4.2.1.1 Opgeven
3.1.4.2.1.2 Opleggen
3.1.4.2.1.3 Toegeven
3.1.4.2.2 Onbegrip
3.1.4.2.3 Slecht-nieuws
3.1.4.3 Doseren
3.1.4.4. Ik-vorm
3.1.4.5 Op niveau
3.1.4.6 Diagnostiek
3.1.4.7 Greep houden
3.1.5 Dialoog
3.1.5.1 Wederkerigheid
3.1.5.2 Onbevooroord.
3.1.5.3 Vragen
3.1.6 Discussieren
3.1.7 Presenteren
3.1.7.1 Overtuigingsk.
3.1.7.1.1 Bouwstenen
3.1.7.1.2 Logica
3.1.7.1.3 Fouten
3.1.7.1.4 Sympathie
3.1.7.1.4.1 Duidelijkheid
3.1.7.1.4.2 Belonen
3.1.7.1.4.3 Twee kanten
3.1.7.1.4.4 Humor
3.1.7.1.4.5 Angst
3.1.7.1.4.6 Geloofwaardig
3.1.7.1.4.7 Anderen
3.1.7.1.4.8 Rolmodel
3.1.7.2 Verhaal
3.1.7.2.1 Spreekstijl
3.1.7.2.2 Stemgebruik
3.1.7.2.3 Oogcontact
3.1.7.2.4 Houding
3.1.7.2.5 Uiterlijk
3.1.7.2.6 Voorbereiding
3.1.7.3 Publiek
3.1.7.3.1 Aandachtspunten
3.1.7.3.2 Praktisch
3.1.7.3.3 Doelgroep
3.1.7.4 Voorbeelden
3.1.7.6 Casus
3.1.8 Gezamenlijk besluiten
3.1.8.1 Verhelderen
3.1.8.2 Beoordelingscriteria
3.1.8.3 Brainstormen
3.1.8.4 Beoordelen
3.1.8.5 Begeleiden
3.1.8.6 Anticiperen
3.1.8.7 Evaluatie
3.1.9 Onderhandelen
3.1.9.1 Strategisch
3.1.9.1.1 Ik-vorm
3.1.9.1.2 Redelijk
3.1.9.1.3 Constructief
3.1.9.1.4 Tips en trucs
3.1.9.2 Verleiden
3.1.9.3 Rondes
3.2 Gespreksvaardigheden
3.2.1 Luistervaardigheden
3.2.1.1 Actief luisteren
3.2.1.2 Explorerend luisteren
3.2.1.3 Steunend luisteren
3.2.1.4 Sturend luisteren
3.2.2 Vertelvaardigheden
3.2.2.1 Motiveren
3.2.2.2. Structuur
3.2.2.2.1 Kernen
3.2.2.2.2 Paragraferen
3.2.2.3 Formulering
3.2.2.4 Narratief
3.2.2.4.1 Zes P's
3.2.2.5 Retoriek
3.2.2.6 Doseren
3.2.2.7 Timing
3.2.2.8 Psychologie
3.2.3 Structurerende vaardigheden
3.3 Gesprekstechnieken
3.3.01 Aandacht geven
3.3.02 Aanmoedigen
3.3.03 Agenderen
3.3.04 Concretiseren
3.3.05 Gevoelsreflectie
3.3.06 Hardop denken
3.3.07 Metacommunicatie
3.3.08 Mimiek
3.3.09 Oogcontact
3.3.10 Parafraseren
3.3.11 Ruimte bieden
3.3.12 Samenvatten
3.3.13 Stiltes hanteren
3.3.14 Uiterlijk
3.3.15 Verbaal volgen
3.3.16 Vragen stellen
3.3.16.1 Open vragen
3.3.16.2 Gesloten vragen
3.3.16.3 Doorvragen
3.3.16.4 Kwaliteit
3.3.16.4.1 Journalistiek
4. Beheerwijze
4.1 Structureren
4.1.1 Introductie
4.1.2 Kernen
4.1.3 Paragraaf
4.1.4 Afronding
5. Ondersteuningswijze
5.1 AV-middelen
5.2 Beelden
5.3 Checklist (inhoud)
5.4 Checklist (betoog)
5.5 Checklist (vorm)
x.2.4.1 Overlegstructuur
x.2.7.7 Hulpmiddelen
x.3.1.1.2.1.4 Hulpmiddelen
x.3.1.1.2.1.4.1 Juistheid
x.3.1.1.2.1.4.2 Steun ervaren
x.3.1.1.2.1.4.3 Informatiedrager
C. Communicator
D. Ervaringsdesk.
E. Studiemodules
VETO
Voorbeelden
Beeindigen van geroezemoes
Focus verleggen naar iemand anders
Focus verleggen naar ander onderwerp
Geef aan wie het woord heeft
Agenda bewaken (tijdsplanning)
Grenzen stellen in thematiek